4 Langkah Bagaimana Saya Mula Belajar Bahasa Jepun

Bila mula belajar bahasa Jepun sendiri mesti rasa tak tahu nak mula dari mana kan? Apa yang perlu dilakukan kalau nak mula belajar bahasa Jepun?

Masa mula-mula belajar dulu saya pun mengalami benda yang sama. Tiada guru, tak tahu nak belajar apa dulu. Kali ini saya nak kongsikan pengalaman saya pada beberapa bulan pertama mula belajar.

Sejujurnya, disebabkan saya belajar hanya sekadar hobi jadi saya tak belajar secara tekun setiap hari. Saya menikmati proses pembelajaran itu mengikut pace sendiri kerana ia hanyalah untuk mengisi masa lapang.

Ini adalah antara cara yang saya lakukan semasa mula belajar bahasa Jepun,

1. Belajar Tulisan Jepun: Hiragana dan Katakana

Benda pertama yang saya buat ialah belajar tulisan bahasa Jepun. Ada tiga jenis tulisan; Hiragana, Katakana, dan Kanji. Kanji adalah yang paling susah. Oleh itu saya belajar cara menulis dan sebutan Hiragana dan Katakana dahulu.

Jom baca tentang sejarah tulisan Jepun: SINI

Ya, korang boleh belajar bahasa Jepun dalam tulisan rumi atau orang Jepun panggil romaji. Tapi romaji tak dapat berikan sebutan bahasa Jepun yang tepat. Kadangkala sebutan akan jadi pelik.

Jadi mempelajari Hiragana dan Katakana dengan sebutan yang betul boleh membantu kita menyebut perkataan bahasa Jepun dengan lebih tepat dan semulajadi.

Saya tak pergi kelas utk belajar bahasa Jepun kerana kekangan masa dan tujuan saya belajar hanya sekadar hobi. Jadi saya hafal hiragana menggunakan aplikasi telefon WRITE IT.

Aplikasi ini akan sebut setiap huruf, kemudian tunjukkan cara menulis. Kemudian kita akan praktis tulis menggunakan jari. Setiap kali dia sebut satu huruf, saya akan tiru dengan suara yang kuat 3-4 kali.

Saya belajar dengan aplikasi ini hari-hari, ulang-ulang sampai sebutan jadi tak kekok, dan bentuk huruf pun dihafal dengan baik. Dalam masa sebulan saya berjaya habiskan Hiragana dan Katakana (80+ huruf).

Praktis menggunakan pen juga penting. Ia akan menguatkan lagi ingatan. Saya akan senaraikan semua huruf hiragana dan katakana yang saya ingat atas kertas, praktis sehari sekali sehingga lancar.

2. Pelajari dan hafal perkataan dan ayat ringkas

Sepanjang sebulan saya menghafal tulisan Jepun, dalam masa yang sama saya juga ada muat turun aplikasi tentang perkataan asas seperti cara ucapan seharian, nombor, masa dll.

Antara aplikasi yang saya gunakan ialah,

Kalau korang nak e-buku asas perbualan Jepun berserta audio secara PERCUMA, saya boleh kongsikan kepada korang!

Boleh baca disini untuk lebih lanjut: [BACA]

Pelajari asas perbualan dengan e-buku + audio ini

3. Pelajari tatabahasa asas Jepun

Apabila saya mempelajari perkataan dan ayat ringkas menggunakan aplikasi, saya mula kenal pasti bagaimana susunan ayat bahasa Jepun.

Daripada situ saya cuba pelajari tatabahasa Jepun yang asas seperti penggunaan ‘wa’, ‘desu’, ‘masu’ dan lain-lain.

Jom baca tentang ciri-ciri asas Tatabahasa Jepun: SINI

Cara terbaik untuk belajar tatabahasa Jepun ialah dengan membeli buku asas belajar Jepun. Antara buku yang terkenal ialah Maraguto, Minna no nihongo, dan Genki.

Korang juga boleh dapatkan e-buku percuma keluaran NHK Easy Japanese, buku ini juga ada bincangkan tentang tips tatabahasa mudah yang penting untuk dipelajari.

Boleh muat turun di [SINI]

4) Cari hobi yang berkaitan dengan bahasa Jepun

Bagi saya, belajar bahasa adalah suatu gaya hidup. Ia tak cukup kalau sekadar baca buku dan belajar secara teknikal. Penuhkan kehidupan seharian dengan bahasa yang korang pelajari!

Ia dipanggil sebagai language immersion technique. Sebagai permulaan saya mula menonton anime dan drama Jepun.

Walaupun ada yang kata, anime bukanlah sumber yang terbaik untuk belajar bahasa Jepun dengan betul. Tetapi sekurang-kurangnya kita dapat belajar budaya Jepun dan refresh semula perkataan yang dah pernah dipelajari.

Servant x Service. Kisah tentang pekerja awam

Saya lebih suka memilih anime dengan cerita berkaitan kehidupan seharian (slice of life) seperti persekolahan, pekerjaan dll.

Perkataan yang digunakan lebih dekat dengan realiti kehidupan berbanding menonton anime berkaitan dengan fantasi. Antara anime menarik yang saya sarankan yang menggunakan bahasa Jepun mudah ialah:

dan banyak lagi!

Pada permulaannya mungkin korang tak akan dapat faham sepatah ayat pun. Tapi tak mengapa, korang masih dapat belajar tentang budaya orang di Jepun secara amnya.

Korang macam mana mula belajar bahasa Jepun? Cuba kongsikan dengan saya;

1) Apa buku korang belajar bahasa Jepun?

2) Aplikasi apa korang muat turun ke telefon?

3) Anime apa yang korang suka tengok untuk belajar bahasa Jepun?

Cuba kongsikan di ruangan komen!

10 Replies to “4 Langkah Bagaimana Saya Mula Belajar Bahasa Jepun”

    1. Saya mengambil waktu time liburan untuk mempelajari bahasa jepun lagian Sya PON dah nak SPM 1 tahun lagi jadi Sabtu and Ahad je saya ambil untuk mempelajari bahasa jepun

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *